Învățarea pe cale de consecință
După învățarea prin asociere (condiționarea clasică, despre care puteți citi aici), în textul de față prezentăm învățarea operantă.
Denumită și condiționare operantă sau instrumentală, acest tip de învățare presupune asimilarea de noi scheme mentale și comportamentale în urma consecințelor, de răsplată sau pedeapsă, unei acțiuni.
Spre deosebire de învățarea prin asociere acest tip de învățare presupune un anumit grad de independență, de libertate a alegerii. De exemplu, copilul poate alege între a face sau a nu face o acțiune, spre deosebire de situația condiționării clasice unde reacția lui la stimul era un reflex.
Există șase noțiuni cheie care definesc acest tip de învățare:
- Întărirea: are ca efect creșterea comportamentului
- Pedeapsa: are ca efect scăderea comportamentului
- Pozitivitatea: prezența unui stimul
- Negativitatea: lipsa unui stimul
- Fuga: eliminarea stimulului
- Evitarea: prevenirea stimulului
Acest tip de învățare poate fi utilizat atât în cazul oamenilor cât și pentru dresarea de animale.
Acest tip de învățare este utilizat în cazul terapiei ABA care se aplică copiilor cu autism.
Pentru că părerea ta este foarte importantă pentru noi, te rugăm să răspunzi la un foarte scurt chestionar despre cum preferi să îți furnizăm informațiile, ce fel de teme te-ar interesa, dând click aici.
Dacă vrei să afli care este nivelul tău de depresie, printr-un autodiagnostic rapid și orientativ, click aici.