ADHD Strategii pentru profesori 2
Pentru a putea lucra mai eficient cu elevii cu ADHD, sunt de folos 2 tipuri de intervenții: cele asupra mediului de lucru și antrenarea funcțiilor executive.
Dacă rămânem însă doar la aceste adaptări din partea profesorilor, copiii cu ADHD vor rămâne dependenți de ele pentru a putea da randament.
Ceea ce face cu adevărat diferența este predarea și exersarea funcțiilor executive la clasă. De exemplu, pentru a îmbunătăți memoria de lucru, atunci când se lucrează pe un text, se vor folosi atenția pentru detalii, repetarea și revizuirea materialului, atașarea unei semnificații, gruparea informațiilor în cantități mai mici.
Chiar și o abordare diferențiată poate să nu funcționeze suficient la copiii cu ADHD, și asta din cauza modului lor de gândire de tipul „eu nu știu, eu nu sunt în stare”.
Atunci când copilul se simte criticat, amenințat, stresat că va arăta prost încercând să facă lucruri pe care el crede că nu le poate face, creierul lui trece în modul de supraviețuire, care duce la oprirea funcționării părții care se ocupă de gândire. De aceea este atât de important să li se explice copiilor ce sunt aceste funcții executive și să fie puși să le antreneze, până vor deveni automate. Atunci ei vor vedea că pot avea succes și creierul lor nu se va mai bloca pe fond emoțional.
Cum și ce să predea profesorii despre funcțiile executive?
Acestea sunt practic abilitățile de care elevii au nevoie pentru a răspunde la sarcinile școlare. Ei trebuie să știe că au puncte forte – ce pot face singuri, și zone de nesiguranță, unde au nevoie de ajutor. Apoi li se va cere elevilor să comunice aceste puncte forte și zone slabe, iar pentru asta profesorii pot crea un mediu pozitiv, deschis comunicării. Copiilor le place să vorbească despre ei. Și ei vor să-și găsească soluții la problemele care le au.
Se pot folosi activități interactive, discuții, video-uri, se pot face desene nostime. Sau se poate crea câte un poster pentru fiecare abilitate, care să fie afișate în clasă, unde sunt prezentate exemple și soluții. Copiii pot arăta care dintre abilitățile afișate reprezintă punctele lor forte, pot spune ce fac ei de sunt buni la asta. Iar în altă zi să arate posterul cu abilitatea pe care o mai au de exersat, să aleagă de pe poster o strategie pe care să o exerseze și apoi să se autoevalueze. Lăsați posterele pe perete ca inspirație pentru elevii care au nevoie de a exersa noi strategii de învățare, scopul fiind ca ei să devină independenți.
Se mai pot folosi la clasă următoarele:
- – fidget-uri, mici obiecte ce pot fi mânuite ușor și care reduc stresul și cresc concentrarea. Se poate folosi o minge anti-stres sau o agrafă de birou, de exemplu, important este să nu devină un obiect de joacă care mai mult îl distrage;
- – căști care să reducă zgomotul ambiental și să limiteze distragerile;
- – scurte pauze de mișcare ce pot crește concentrarea și pot îmbunătăți memorizarea;
- – poziții diferite la învățat – în bancă, în picioare, pe o minge mare de fitness, lucru ce ajută la concentrare;
- – sau instrumente pentru un management mai bun al timpului – remindere, calendare, pentru a termina sarcinile la timp.
De ce atâta efort din partea noastră, a părinților și profesorilor pentru a le adapta mediul și strategiile de predare?
Pentru că elevii cu ADHD, spre deosebire de ceilalți, nu se pot ajuta singuri atunci când au dificultăți școlar și nu se pot automotiva.