Psihologia societății de consum: De ce cumpărăm lucruri?
prima parte
Motivele pentru care cumpărăm ar putea să pară simple – procurarea de bunuri care produc încântare , care ne ajută în viața de zi cu zi sau care îndeplinesc o expectanță culturală, cum ar fi oferirea de cadouri. Dar cercetările din neuroștiință și psihologia societății de consum sugerează că motivațiile din spatele shoppingului sunt mai complexe.
Cumpărăturile implică de obicei o relaționare de o anumită natură. Astfel, motivația pentru aproape tot ce cumpărăm are legătură cu interacțiunea cu alte ființe umane. Chiar și atunci când vine vorba de achiziții practice, brand-ul sau produsul pe care îl alegem are legătură cu modul în care ne relaționăm la alte persoane.
Legătura dintre shopping și condiții psihiatrice sau psihologice
Creșteri ale anxietății, ale furiei sociale, individualismului sau singurătății reprezintă translatări spre stări psihologice negative. Acestea ne afectează modul în care cumpărăm. Frecventarea unei piețe poate produce anxietate, contactul cu instituțiile poate duce la tensiuni individuale și neîncredere, astfel încât vom face tot posibilul pentru a evita astfel de contexte. În plus, la nivel individual, sprijinul din partea celorlalți membri ai societății tinde să scadă, din cauza tehnologiei.
Drept urmare oamenii au niveluri mai înalte ale anxietății iar acest aspect influențează modul în care creierul procesează informația și iau decizii. De aici rezultă faptul că, atunci când cumpãrã, oamenii tind să fie un pic mai defensivi. Relația cu mediul comercial pornește cu un handicap de neîncredere și de aceea vânzătorii trebuie sã facã mai mult pentru a le câștiga interesul și loialitatea.
Motivații condiționate de relații în comportamentul de cumpãrare
Existã multe motivații conștiente sau inconștiente ale comportamentului de cumpãrare, care sunt condiționate de relații interumane. Altele se fundamentează pe utilizarea shoppingului ca modalitate de a ne conecta unii cu alții.
De exemplu, folosirea tehnologiei ne-a făcut sã procesãm informația cu mare vitezã. Dorim sã aflãm informația repede și de aceea ne bazãm mai mult pe simboluri și pe date vizuale care dau informații percepțiilor noastre. Cãutãm de asemenea simboluri pentru a-i înțelege pe ceilalți, informații pe care le extragem din ce haine poartã, ce posedã, de ce branduri sunt atașați. Nimic altceva decât modalitãți rapide de înțelegere și comunicare cu alte persoane, moduri care ne ajută să ne adaptăm mai eficient.
Alți oameni folosesc shoppingul ca o modalitate de a-și calma anxietatea. De exemplu dacă treci printr-o etapă de tranziție a vieții tale, de la femeie măritată la mămică, probabil că shoppingul e folosit ca modalitate de a se pregăti și de a reduce nivelul grijilor, al preocupărilor. Pe măsură ce oamenii parcurg procesul de selectare a produselor, ei vizualizează mental noul lor viitor. Într-un fel este ca alergătorii sau atleții care folosesc vizualizarea pentru a-și mări performanța.
În textul următor vom vorbi despre terapia prin cumpărături și dependența de shopping.
Iar pentru că părerea ta este foarte importantă pentru noi, click aici pentru ne spune ce crezi despre sănătatea mentală!