Ordinea literelor influențează credibilitatea afirmațiilor
Creierul uman preferă tiparele cunoscute iar în evaluările rapide tinde să le acorde mai multă credibilitate. Acest aspect influențează modul în care percepem mesajele publicitare sau titlurile știrilor.
Conform unui studiu publicat de către Journal of Consumer Psychology (Dan King, Sumitra Auschaitrakul. Symbolic Sequence Effects on Consumers’ Judgments of Truth for Brand Claims) creierul nostru poate fi influențat de simpla ordine a literelor într-o afirmație.
Astfel, o afirmație de tipul „Anhidrida carbonică dăunează sănătății” ar putea fi considerată mai adevărată decât „Dioxidul de carbon nu dăunează sănătății”. Motivul stă în simplul fapt că ordinea inițialelor respectă tiparul alfabetului: ACDS față de DCNDS.
Pe cale evoluționistă, tindem să urmărim tot ceea ce este tipar, în natură. Iar alfabetul este unul dintre tiparele cele mai cunoscute, pentru toate civilizațiile care folosesc scrierea pe baza celui latin. Astfel, atât timp cât ordinea inițialelor unei afirmații respectă înșiruirea „ABCD…” în procesul de evaluare rapidă ea va avea o credibilitate mai mare decât celelalte.
Din cauza unui complex de factori, majoritatea covârșitoare a utilizatorilor de internet se rezumă la titlurile știrilor sau la evaluarea rapidă, pe loc, a unor afirmații. Puțini sunt cei care ajung să verifice din alte surse veridicitatea știrilor sau afirmațiilor.
Astfel, toți cei care rămân la titluri sunt predispuși la acest tip de manipulare subtilă, mai ales în cazul în care nu sunt specialiști în domeniul de discurs.
Îmbinată cu alte tehnici de manipulare, această „condiționare a tiparului” este larg folosită în publicitate și mesajele politice.
Conform sursei, în urma unui scurt antrenament, acordăm credibilitate mai mare și afirmațiilor care respectă ordinea inversă a alfabetului.