Arhivă lunară decembrie 2020

deEchipa FunPsi Club

Reziliența – Minutul Psi

Reziliența este capacitatea cuiva de a-și reveni după dificultăți și de a se adapta cu succes la ele.

Ea presupune și anticiparea schimbărilor și adaptarea la acestea.
Această abilitate de a te redresa poate fi antrenată.
Oamenii, adulți sau copii, depășesc dificultățile prin calitățile lor interioare, dar și prin resurse exterioare.
Există câteva atribute esențiale pentru a avea reziliența.
Este important să-ți identifici punctele forte și pe care dintre ele le mai poți cultiva:

  1. Sociabilitatea – cât de ușor construiești relații pozitive
  2. Umorul – când poți să faci haz de tine într-o situație dificilă
  3. Inteligența interpersonală – înțelegerea oamenilor, a contextelor sociale
  4. Distanțarea de persoane și circumstanțe negative
  5. Flexibilitatea – adaptarea la schimbare
  6. Competența personală – care duce la creșterea încrederii în sine
  7. Perseverența – capacitatea de a continua o activitate, chiar dacă apar dificultăți

Avem nevoie să fim rezilienți când apare o criză, de orice natură. Dar construirea acestei abilități se face în timp, și înainte de crize și în timpul lor.

Iată cum:
1) Construiește-ți relații, fără să aștepți un câștig evident de pe urma lor
2) Dacă te confrunți cu o criză, de orice fel, n-o privi ca pe ceva de netrecut; odată cu trecerea timpului îți vei da seama că te-ai îngrijorat prea tare
3) Acceptă schimbarea, pozitivă sau negativă, ca fiind un fenomen natural al vieții, nu te împotrivi ei; caută aspectele pozitive în orice experiență negativă, căci ele există și te pot
ajuta să înveți ceva dintr-o situație aparent nefastă
4) Urmărește-ți mereu obiectivele personale, chiar când te lovești de obstacole. Este mai bine să acționezi și să greșești decât să nu faci nimic
5) Când te confrunți cu o situație disconfortabilă, caută să o folosești ca pe o oportunitate de autodescoperire: „Ce ai aflat nou despre tine cu această ocazie?”
6) Privește lucrurile în perspectivă și vei vedea că ele nu sunt așa de rele precum par
7) Ai grijă de tine – de odihnă, de hrană, exercițiu fizic, sprijin și metode de destindere, inclusiv în momente de criză.

Pentru a-ți întări capacitatea de reziliență, poți pune în practică unele din următoarele idei:

  • construiește-ți relații pozitive cu familia, prietenii și în cadru mai larg, făcând parte dintr-o comunitate cu care împărtășești valori comune; poți lucra de exemplu ca voluntar
  • caută și stabilește-ți un tel în viață; asta te va ajuta să te concentrezi pe ce este mai important pentru tine
  • fă ceva zilnic pentru țelul tău, chiar dacă pare mărunt
  • râzi mai mult, chiar și în situații stresante
  • învață din experiențele anterioare și vezi dacă nu poți aplica din nou aceleași strategii
  • păstrează-ți speranța
  • privește situația dificilă cu care te confrunți în contextul mai larg al vieții tale și chiar al lumii – schimbarea de perspectivă va scădea stresul
  • ai grijă de tine constant, ține cont de nevoile tale fizice și psihice: dormi suficient, mănâncă sănătos, fă sport, practică un hobby
  • ține un jurnal în care să-ți notezi experiențele, gândurile sau emoțiile care te-au marcat peste zi
  • acceptă schimbarea și încearcă să o anticipezi
  • anticiparea face mai ușoară adaptarea la schimbare, te face mai flexibil
  • acționează; problemele nu dispar de la sine sau dacă le ignori
  • practică tehnici de gestionare a stresului și de relaxare.
deEchipa FunPsi Club

Crăciunul acesta să ne gândim la copii!

Crăciunul acesta ne gândim la copiii pentru care Moș Crăciun e o promisiune care nu se împlinește.

Crăciunul acesta păstrăm în gândul nostru copiii care cunosc frigul, lipsurile și realitatea unei vieți dure care îi aduce aproape de abandon școlar sau alte situații incompatibile cu copilăria. Îi păstrăm în gând pe acești copii și încercăm să facem ceva pentru ei, să le schimbăm destinul plin de piedici. Ei nu se pot ajuta, sunt mici și lipsiți de puterea de schimba realitatea.

Cu o donație aducem normalitatea mai aproape de ei și le dăm șansa unor sărbători cu bunătate, cu speranță, cu încredere.

Noi suntem Moș Crăciun. Împreună suntem mai buni, iar binele din noi are puterea să facă schimbări însemnate în viața unui copil defavorizat. Împreună împlinim visul din ajun.

Click aici pentru a face o donație!

deEchipa FunPsi Club

Cum se construiesc abilitățile sociale

Înțelegerea a ceea ce doresc ceilalți, tradusă prin empatie, cum se simt și cum văd alții lumea, perspectiva lor, a fost mereu importantă în evoluția speciei și a individului, fiind baza costrucției abilităților sociale.

Problemele sociale complexe necesită un amestec de empatie și schimbarea perspectivei pentru a fi rezolvate, acestea fiind două abilități prin care înțelegem ce se întâmplă în mintea celeilalte persoane.

Abilitățile sociale ne permit să ne împrietenim și să creăm o rețea de oameni care ne susțin. Dar nu tuturor le este ușor să interacționeze cu alte persoane.

Empatia reprezintă capacitatea de a intelege emoțiile celeilalte persoane. „Teoria minții” este capacitatea de a intelege punctul de vedere al altei persoane. Faptul că aceste două componente sunt dezvoltate în grad diferit, produce dificultăți de interacțiune.

Oamenii de știință de la Institutul Max Planck din Leipzig, împreună cu alți cercetători ai Universității Oxford, au analizat modul în care funcționează empatia și schimbarea perspectivei. Aceste abilități sunt alcătuite din mulți factori individuali care variază în funcție de situație.

Pentru empatie exista o rețea principală care poate recunoaște situații emotionale semnificative, de exemplu frica, si care funcționează împreună cu regiuni suplimentare specializate pentru recunoașterea feței sau a vorbirii.

In cazul schimbării perspectivei regiunile active de baza sunt cele folosite pentru amintirea trecutului sau pentru anticiparea viitorului si regiuni cerebrale suplimentare, în funcție de situația concretă.

Cercetătorii au descoperit că problemele sociale deosebit de complexe necesită o combinație de empatie și schimbare de perspectivă.

Oamenii care sunt deosebit de competenți din punct de vedere social, par să privească cealaltă persoană în ambele moduri – pe baza sentimentelor și pe baza gândurilor. Ei găsesc apoi echilibrul corect între cele doua.