Terapie de grup: TSA, Asperger, anxietate socială, competențe emoționale și sociale
Experiența profesională din ultimul deceniu indică faptul că actualmente nu există suficiente servicii care să-i ajute pe adolescenții și adulții cu probleme în comunicarea socială să-și gestioneze propriile emoții și în înțelegerea corectă a perspectivelor celor din jur. Astfel de aspecte sunt cel mai frecvent afectate în TSA, sindrom Asperger, anxietate socială.
Este important de subliniat faptul că analiza comportamentală aplicată care se folosește la o parte dintre acești copii este eficientă până la o anumită vârstă, dar nu și în toate cazurile.
Lucrând de foarte mulți ani cu această categorie de pacienți am constatat că terapia de grup are un impact foarte mare asupra dezvoltării abilităților de relaționare. În cursul întâlnirilor, participanții se deschid și comunică mai ușor, găsesc similitudini între experiențele de viață, le crește stima de sine. În cadrul grupului se dă feedback constructiv participanților.
Inovația în cadrul terapiei de grup pentru tinerii cu dificultăți în planul social este că sunt incluși și adolescenți din aceeași categorie de vârstă, fără diagnostic. Aceștia aduc plus valoare prin stimularea participanților la deschidere, cunoaștere reciprocă, descoperirea resurselor proprii iar prin experiența lor îi ajută pe beneficiari să se integreze mai ușor în societate.
Proiectul ”Cristalul prieteniei”
Această terapie de grup oferă copiilor cu TSA posibilitatea de a se dezvolta și evolua în propriul lor ritm, cu scopul de a tinde către o dezvoltare armonioasă a tuturor ariilor de funcționare, pentru a putea răspunde cerințelor sociale aferente vârstei lor.
Prin intervențiile terapeutice antrenăm abilitățile de comunicare în domeniul social, autoconștientizarea, verbalizarea trăirilor interioare, gestionarea propriilor stări emoționale, dezvoltarea de relații semnificative, adaptarea la convenții sociale corespunzătoare vârstei lor.
Sesiunile de grup se desfășoară într-un mediu prietenos, empatic, în care promovăm naturalețea interacțiunilor, ascultarea activă între membrii grupului, colaborarea, oferirea de feedback constructiv. Însăși denumirea grupului nostru a fost aleasă de copiii participanți.